Stempeltje hier, stempeltje daar en varen maar! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Manon en Stefanie - WaarBenJij.nu Stempeltje hier, stempeltje daar en varen maar! - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van Manon en Stefanie - WaarBenJij.nu

Stempeltje hier, stempeltje daar en varen maar!

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon en Stefanie

14 September 2008 | Laos, Luang Prabang

Na onze trektocht in Chiang Mai, zijn we inmiddels al een paar honderden kilometers verder!

Na de tocht zijn we nog één dag blijven hangen in Chiang Mai om onze schone was bij de laundry op te halen; 5 kilo per persoon! En toch maar een paar tempels wezen bezoeken, het was een leerzame dag! De meeste tempels verschillen erg van elkaar, de ene met muurschilderingen, de ander van hout, gouden Boeddhabeelden kom je bijna overal wel tegen, in sommige krijgen mini-monnikjes les en in sommige zitten oude monniken te mediteren. In Bangkok waren we dit ook al tegen gekomen en ook nu weer, het leek weer dat die oude man echt was. Na een gesprek met een monnik bleek de beste man overleden te zijn en hier ge-eerd te worden. Verder met onze monnik een beetje gepraat over het leven, hoe diepzinnig, over het geloof en over alledaagse dingen. Hij wou wel graag een keer een haring eten :) (Nu ik het erover heb, heb ik er ook wel zin in!)

De volgende dag zijn we vertrokken met de lokale bus naar Chiang Rai, een dorpje verder in het noorden. Hier zijn we bij een geweldig futuristische tempel geweest. De witte tempel! Echt geweldig, van buiten is hij helemaal wit (wat een verassing) met stukjes mozaïek-spiegel. De binnenkant is versiert met geweldig futuristische muurschilderingen, van de aanslag op de Twin Towers en raketten tot aan zoenende mensen of vrouwen in string (alles wat slecht is ;))! Helaas was de tempel nog in aanbouw, reden om nog een keertje terug te komen dus!

's Avonds zijn we nog even de lokale avondmarkt opgeweest, en de volgende dag vertrokken we om half 7 al met een speedauto naar de grens met Laos. Stempeltje hier, stempeltje daar, formuliertje invullen, pasfotootje erbij en we zitten weer in het volgende land: Laos. Vanaf hier gingen we twee dagen met de boot over de Mekong, wat een prachige route is zo tussen al die groene bergen door! We hebben ons prima vermaakt op de boot met spelletjes kaarten, beetje kletsen, muziek luisteren, lezen, foto's maken, etc. etc. We hebben overnacht in een klein plaatsje langs de rivier, Pakbeng, en zijn de volgende dag verder gevaren naar Luang Prabang.

De avond dat we hier aankwamen hebben we met een groep afgesproken om wat te gaan eten. Na het eten zijn we nog even de avondmarkt opgelopen en kwamen we de specialiteit van Laos tegen: Whiskey met een slang erin! Ziet er echt super cool uit (nog niet geprobeerd)! Hierna zijn we wat gaan drinken in een vet hippe club. Om half 12 ging echter alles dicht en stapte iedereen in de tuk-tuk richting... Het bowlingcentrum (ja, Yupassion, ik blijf oefenen;)). Het was echt heel gezellig, en super druk!

De volgende dag zijn we naar de Tad Sae waterval geweest, wat echt super mooi was! Wat het nog bijzonderder maakte was dat er een groep monniken op 'schoolreisje' was en constant aan het poseren was voor de foto. Ik heb ook een paar foto's moeten nemen, omdat de leraar zelf ook op de foto erbij wou. Echt een geniaal gezicht die oranje pakjes in dat water!

Vandaag zijn we naar een andere waterval geweest, een super hoge en mooie! De natuur hier in Laos is echt geweldig! Ik kan er lang over doorlullen, maar ik denk dat foto's meer zeggen ;)

Morgen vertrekken we naar onze volgende bestemming: Vang Vieng!

Nog maar drie weekjes, wat gaat de tijd snel!!

Liefs, Manon en Stefanie!

ps. We zijn net naar de zonsondergang wezen kijken vanaf een tempel boven op een berg. Super mooi uitzicht over alle bergen heen, geniaal! Zie het resultaat ;)

• 14 September 2008 - 10:30

Gineke:

wat leuk om te lezen is echt precies hetzelfde hoe marleen en ik zijn gereisd (en nog zoveel anderen) bereid je voor op vang vieng dat word echt een cultuur schok! nog steeds hele mooie natuur maar voor de rest een van de meest bizarre plekken waar ik ooit ben geweest! heel veel plezier!!! liefs

• 14 September 2008 - 11:06

Ries:

Weer heel goed jullie ervaringen en belevingen te kunnen meelezen, war je ook zit, staat of gaat, beetje internetten kan gelukkig overal. En daarmee blijven we jullie volgen. Ben benieuwd naar de komende cultuurshock waar Gineke aan refereerd. Groetjes

• 14 September 2008 - 11:40

Evelien:

Hai meiden,goed te lezen dat jullie je prima vermaken.Mischien volgend jaar,gaan we kijken of de tempel dan af is.Heel veel plezier met jullie verdere reis,en een hele dikke knuffel Evelien Kus

• 14 September 2008 - 12:48

Renée:

ahh supermooie fotos weer!
    leuk dat we elkaar even konden zien op de webcam haha! xxjes

• 14 September 2008 - 13:00

Leon:

Ziet er goed uit dames! Veel plezier nog en tot snel!

• 14 September 2008 - 14:43

Valérie:

Hi ladies,

Wat een mooie nieuwe verhalen weer! Nog even genieten van de laatste drie weekjes dus...Ik heb in mijn nieuwe huisje helaas nog geen internet, maar ik heb nu wel weer even de tijd gehad om me bij te lezen. En die foto's: wow! Veel plezier nog de laatste drie weekjes en Manon, tot snel weer! x

• 14 September 2008 - 14:55

Maarten:

Haha, goed bezig met dat bowlen ;)

Wat een droomreis maken jullie toch zeg, supermooi!

Veel plezier nog die laatste drie weken!

Maarten

• 14 September 2008 - 21:20

Marijn:

On-ge-lovelijk wat een mooie foto's. Gaaf die witte tempel! En wat een macabere kunst daar haha. Prachtig weer allemaal :)

• 15 September 2008 - 20:06

Evelien :

Hai meiden,ik wilde nog even reageren op de onwijs,gave,geweldige foto's,helemaal top.Dikke knuffel Evelien

• 16 September 2008 - 07:35

Yke:

Hej meisje(s)!

Over 2 weken mag ik jullie achterna :D Jeej! Heb er zooo'n zin in en als ik jullie verhalen lees en foto's zie nog veeeeel meer! Relaxed joh! Ik kom trouwens de 29e september aan in Bangkok en heb daar een hostel geboekt voor 2 dagen, dus als jullie daar dan ook nog zijn moeten jullie het even laten weten! Ik kan wel een guide in de big city gebruiken! :) En volgens mij weten jullie ook wel leuke tentjes te vinden om een drankje te doen...:P We houden contact als jullie er toevallig ook zijn!

Liefs Yke

• 16 September 2008 - 19:42

Anja :

Zo meisjes, dat is weer prachtig wat ik allemaal lees en zie.
    Geniet nog lekker verder.
    Anja