Gruwelen en prachten der Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Manon en Stefanie - WaarBenJij.nu Gruwelen en prachten der Cambodja - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Manon en Stefanie - WaarBenJij.nu

Gruwelen en prachten der Cambodja

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon en Stefanie

24 September 2008 | Cambodja, Khett Siem Reab

Vrijdag de 21e vertrokken we met de bus richting Cambodja, het beloofde een lange reis te worden... 's Avonds rond half 8 werden we opgehaald bij ons hostel en werden we naar onze slaapbus gebracht. 't Was gezellig krap met z'n tweeën in een klein bedje en gezellige karaoke op de voorgrond, maar we hebben prima geslapen. De volgende dag om 6 uur 's ochtends waren we in het zuiden van Laos, Pakse, waar we meteen in een andere bus zijn gestapt richting de grens. Bij de grens werden we eruitgegooid met nog twee Nederlanders die in Zuid-Afrika wonen (Timo en Odette), bleken we bij verkeerde grens te zitten waar een visum krijgen onmogelijk was... Stond er één gastje met een auto die ons naar Phnom Penh (de hoofdstad) kon brengen via de goede grens voor veel te veel geld... Na een hoop twijfelen uiteindelijk toch gedaan, achteraf bleek dit gelukkig de juiste beslissing te zijn geweest, in de verdere wijde omgeving was er geen kip te bekennen! (Op de overgebleven Kippen na die we nog over hadden uit Laos)

Na weer lekker wat afgezet te zijn en geen Baht, Kip of Dollar meer over te hebben, staan we dan toch inclusief visum en stempel in ons paspoort aan de andere kant van de grens in Cambodja. Sindsdien zijn we twee keer overgestapt in andere busjes, de ene nog voller en opgepropter dan de ander (op het ene busje zat er zelfs een man op een motor bovenop het dak tussen alle tassen). Om half 12 's avonds kwamen we aan in Phnom Penh, 28 uur later dan de oorsponkelijke begin tijd! Maar we hebben wel lol gehad; lekker zingen in de auto en schreewen wanneer de chauffeur het gaspedaal niet los kon laten en we bijna de bochten uit vlogen en lachen om de belachelijke situatie.

Phnom Penh is de hoofdstad van Cambodja en de plek waar de Khmer Rouge 30 jaar geleden zijn hoofdkwartier had gevestigd. Zondag zijn we samen met Timo en Odette naar de gevangenis Tuol Sleng en naar 'the killing fields' geweest. Tuol Sleng (S-21) is de plek waar alle gevangenen naar toe gebracht en gemarteld werden, net zo lang tot ze een bekentenis af legden dat ze 'schuldig' waren. De gevangenis was erg huiveringwekkend! De kamers lagen er ongeveer nog net zo bij als toen de gevangenis ontdekt is; de metalen bedjes, de martelspullen, de pisbakjes, de kettingen, de bloedspetters op de vloer die er niet uit gaan, de smerigheid... In andere kamers staan allemaal foto's van de slachtoffer, op 't moment dat ze binnengebracht werden. Op dit moment komt het voor mij allemaal wel een beetje 'tot leven', als je die pijn in de ogen van al die duizenden jongens, meisjes, mannen en vrouwen ziet... Er komt maar geen eind aan alle foto's! Vreselijk wat hier in Cambodja allemaal gebeurd is en zo kort geleden allemaal!

Als de mensen hun bekentenis af hadden gelegd werden ze vervoerd naar de 'killing fields' om hier geëxcuteerd te worden. Momenteel is er niet heel veel van te zien; heel veel grote gaten in de grond, wat massagraven geweest zijn, met hier en daar een bordje met 'hier lagen 486 mensen' of 'in dit graf lagen alleen maar vrouwen en kinderen, allen zonder hoofd'. Bij deze plek is een groot monument geplaats, een gebouw met hierin negen verdiepinkjes met alle schedels die gevonden zijn. De schedels zien eruit als gewone schedels, de gruwelen die zij meegemaakt hebben lijken nergens meer te bekennen... Bizar!

's Avonds zijn we gezellig met z'n vieren wat wezen eten en drinken, erg leuk! De volgende dag zijn we met z'n vieren met de bus richting Siem Reap gegaan. Onderweg de specialiteit van Cambodja tegen gekomen; manden vol met 'black spiders' met harige pootjes en al, we durfden ze niet uit te proberen... :P De hele dag weer in de bus gezeten en om half 5 waren we dan eindelijk in Siem Reap waar we op gewacht werden door een vrolijk mannetjes met het bordje: 'Ms. Stefanie, 2 pax', geniaal! 's Avonds nog weer een avondmarktje bezocht en twee hempjes op de kop getikt voor 4 dollar (Alhoewel ik nu bedenk dat hempjes misschien een beetje overbodig zijn in Nederland...).

Dinsdag zijn we naar de trots van Cambodja geweest; de Angkor tempels. Een groot park met daarin enorm veel tempels uit de 12e eeuw waar nog een hoop van over is gebleven. Je kon met de tuk-tuk, de taxi of met de fiets, Nederlanders die we zijn hebben we natuurlijk voor het laatste gekozen, en het weer was heerlijk (lekker verbrande schoudertjes). Angkor Wat (bijna één van de zeven wereldwonderen) en Angkor Thom waren heel gaaf om te zien, maar het meest onder de indruk waren we van Ta Phrom. Een tempel die helemaal overwoekerd en gedomineerd wordt door prachtige bomen! Ik kan er een heel verhaal over typen, maar denk dat de foto's voor zich spreken!!

Vandaag een lekker relaxt dagje en morgen vertrekken we naar Bangkok, om van daar uit naar de eilanden te vertrekken om nog een klein weekje te relaxen; dat hebben we wel verdiend na die zware 1,5 maand reizen!

Liefs, Manon en Stefanie

• 24 September 2008 - 10:00

Evelien:

Hai meiden,wat een avontuur weer.Blij dat jullie met z'n vieren waren.En wat een lange reis ,een hele onderneming,maar gelukkig goed op de plaats van bestemming gekomen.Het bezoek aan de gevangenis was wel erg heftig zo te lezen.
    Nog heel veel plezier in Thailand .Het laatste weekje van jullie reis,geniet ervan.
    Dikke knuffel Evelien

• 24 September 2008 - 10:47

Donald:

nou goed, poging 2 tot reageren! wat een gedoe zeg met die grens, gelukkig is het allemaal goed gekomen uiteindelijk! wat een fantastische foto's zeg, wou dat ik dat ook allemaal had kunnen zien. ben benieuwd naar alle foto's!

kusje voor Manon en als steef wil mag ze er ook wel 1 hoor ;)

• 24 September 2008 - 10:59

Marijn:

Pff wat luguber die killing fields. Ik krijg koude rillingen van jullie verhaal alleen al! Die tempels zijn echt geweldig om te zien! Gelukkig dat jullie dit niet hebben hoeven missen door het gedoe aan de grens. Goede reis naar Thailand en relax nog maar ff!

• 24 September 2008 - 11:00

Susan Van Esch:

Jeeeeee Manon! Wat een verhalen allemaal! We blijven in ieder geval goed op de hoogte. Nog even en je bent weer thuis, en geloof me je schrikt als je beseft dat alles gewoon door is gegaan in Nederland en niets is veranderd. Dus geniet nog maar even van al het prachtige wat je tegenkomt!!!

Tot snel,
    x Suus

• 24 September 2008 - 11:06

Jaap:

Wauw mooi meiden, indrukwekkende dingen hebben jullie meegemaakt. Zet je toch aan het denken wat voor rare mensen er toch op aarde rond lopen.

Ben benieuwd naar het volgende bericht :)

Kuzzie

• 24 September 2008 - 11:26

Evelien:

Wat een hefftige foto's,een beetje luguber al die schedels.
    en wat een prachtige tempels,en dan die baniaanbomen die erover heen groeien ,geweldig.super.Dikke knuffelEvelien

• 24 September 2008 - 14:06

Lysan:

hey manon,

Ik ben weer helemaal bij gelezen! had nog wat verhalen open staan en had nu mooi een brakke middag om er even rustig de tijd voor te nemen.

Maar gaaf zeg wat je allemaat ziet en meemaakt! geniet er nog maar even van, straks ben je weer terug in het koude en natte maar ook zeer gezellige Enschede!
    xx

• 24 September 2008 - 14:26

Renée:

wow wat een verhalen allemaal!
    geniet ervan in bangkok/op de eilanden.. Voor je het weet zit je weer in ons koude kikkerlandje ;)

• 24 September 2008 - 14:32

Danielle:

heey, echt super om al die verhalen te lezen! Die gevangenis is echt gewoon te erg, dat zo iets kan gebeuren.
    Maar wel echt gaaf wat jullie allemaal zien en meemaken!
    Liefs vanuit het zonnige maar ook regenachtige belize!
    liefs

• 24 September 2008 - 14:32

Danielle:

Maar wel echt gaaf wat jullie allemaal zien en meemaken!
    Liefs vanuit het zonnige maar ook regenachtige belize!
    liefs

• 24 September 2008 - 19:44

Anja:

Nou meiden, dat is niet mis zeg wat je nu weer hebt meegemaakt. Mag ik zeggen dat ik blij ben dat jullie naar iets meer geciviliseerde oorden gaan? Ga maar lekker met die buik in de zon liggen en een beetje bijkomen van dit prachtige,maar ook een beetje enge avontuur.En Stefanie: svp geen spinnetje meenemen als souvenir..
    goede reis en kus van Anja

• 25 September 2008 - 05:37

Ries:

Wat een fantastisch verhaal en wat een enorme indrukken in verschillende richtingen. Lugubere foto's afgewisseld met foto's over een wereldwonder. Beide geweldig om te zien al krijg je er wel verschillende gedachte bij. Ik vind de tempels in ieder geval erg mooi. Het blijven echter foto's. Er bij te staan moet vele malen geweldiger zijn. Ik kijk er al naar uit. Zo'n reis in zo'n slaapbus lijkt mij in zo'n omgeving ook een leuke belevenis. Om het over het andere busje maar niet te hebben. En by the way: één persoon op zo'n busje. Hier in Darfur zouden er minstens 15 opgezeten hebben.......
    groetjes en nog een fijn verblijf in Thaliand.

• 25 September 2008 - 06:22

Koen:

Heey wat een mooie verhalen allemaal weer! en de killingfields en S21 hadden wij ook bezocht, zeker indrukwekkend en niet iets waar je je lekker voelt!
    Dat kodak-momentje voor die boom in die tempel! Ik heb precies de zelfde foto -_- !! WAT cool! Tempels zijn zo mooi!

De eilanden zullen jullie ook wel bevallen! Heel veel plezier nog ff!

• 25 September 2008 - 09:01

Moniek:

Hey chicks!
    Wow! vet verhaal en fotos!
    Echt gruwelijk joh die gevangenis! :o
    En die tempels met die bomen en da busje...
    zucht.. wish i was there with u... ;)
    Ben ook blij dat jullie met zn 4e waren want tog best eng daar af en toe ofnie?
    Super vet allemaal!
    Geniet nog ff lekker van de zon in het paradijs en tot heel snel maar weer!:D
    dikke kussxx

• 27 September 2008 - 10:14

Leon:

Vette pica's meiden!

• 30 September 2008 - 11:07

Jan Willem:

Wat een avontuur! Ik merk dat ik heel ver achterloop met de verhalen..
    Die gast op het dak met zijn motor is wel geniaal! Maar dan heb ik het nog niet eens over Prasat Bayon! Dat ziet er echt gaaf uit. Weer eens wat anders dan het flatje wat ik heb ;)
    Veel plezier daar nog de komende tijd

• 03 Oktober 2008 - 12:47

Fred:

Hoi manon&stefanie jullie vankantie zit er weer op tot a.s zaterdag ik wens jullie een behouden thuiskomst groetjes ,van corrie & Fred